חוק גיוס חובה לצה"ל במדינת ישראל

זמן קריאה: 2 דקות
חוק הגיוס לצה״ל

נדמה שחוק הגיוס אף-פעם לא יורד מהכותרות ומצליח לעורר סערה בכל פעם מחדש.

חוק טל, שוויון בנטל, חוק הגיוס, לא משנה איך תבחרו לקרוא לנושא הנפיץ הזה- תגלו שלכל אחד יש מה לומר בעניין ושכל אחד מתבצר בעמדתו ולא מוכן לשנות אותה.

בעבר היה נהוג לומר ולחשוב שצה"ל הוא צבא העם, אך האם אכן כך הדבר? האם כל חלקי העם מיוצגים בצבא או רוצים לקחת בו חלק? נושא הגיוס הוא דבר שמצליח לקרוע את החברה הישראלית על כל גווניה, גם אחרי 73 שנות עצמאות וזה עניין שעולה כל כמה שנים בכנסת לדיונים אין סופיים שבסופם חוזרים אל נקודת ההתחלה.

חוק הגיוס – אין שוויון בנטל

אולי זה הזמן להגיד את זה בצורה חד משמעית- אין שוויון בנטל.

החובות של אזרחי ישראל המגיעים לגיל 18 משתנות להן באורח פלא בהתאם למוצא שלהם ולישוב בו הם גרים. השוויון בנטל הגיוס וההגנה על המולדת מתחלקים בצורה לא שוויונית לפחות אנשים שנושאים בעול כבד יותר שבעקבות כך הופך למשימה קשה יותר.

כיום נושא הפטורים לאזרחים החרדים מוכר ומקודם בעיקר על-ידי מפלגות הימין בכנסת. הליכוד, הציונות הדתית וכמובן המפלגות החרדיות הן המקלות ביותר על האזרחים החרדים שאמורים להתגייס. הן אלה שחוקקו חוקים וגם ביטלו אותם, כדי להוריד את האזרחים החרדים מטבלת הכוח של צה"ל ולתת להם להמשיך ללמוד תורה בישיבות. באותה נשימה, אסור לשכוח שאת הפטור הראשון לחרדים נתן ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון שהיה איש שמאל ויו"ר מפלגת העבודה.

יש הבדל בין הסיבות לפטורים שניתנו, בין אם מסיבה אידיאולוגית או מרצון לשאוב כוח פוליטי, אבל בכל אופן המצב שנוצר הוא זהה- פחות ופחות אנשים נושאים בנטל השירות הצבאי מה שיוצר פערים חברתיים ואפליה בולטת.

חוק גיוס (לא) חובה – האם צבא מקצועי הוא הפתרון?

לא משנה כמה נושא הגיוס ידחה, זה עניין חשוב שנבחרי הציבור שלנו יצטרכו לתת עליו את הדעת ולקבל הכרעות לא פשוטות בעניין. זה לא נושא לקבל בו הכרעות פופולריות ושינסו להיות אהודות, אלא עניין רציני שיש לשקול בכובד ראש ולקבל החלטות שהן נטו לטובת המדינה.

כבר דובר רבות על לבטל את חוק גיוס החובה ולהפוך את הגיוס לצה"ל לאפשרות עבור אלה שרוצים זאת. היתרונות במהלך כזה הם כמובן רבים- הצבא יהפוך לצבא מקצועי ויעיל יותר, האבטלה והאיושים הסמויים יבוטלו וכמובן תהיה היענות גדולה מצד אנשים מקצועיים איכותיים לעבוד בארגון יציב.

סוגיית אי השוויון בנטל חייבת לבוא לסיומה והאחריות מונחת על כתפי כל אחד ואחת מנבחרי הציבור שלנו בכנסת.

צבא מקצועי הוא אכן פתרון מעשי, אבל לא היחיד.

חברי הכנסת יכולים לחשוב על פתרונות יצירתיים נוספים ואם הם לא מעוניינים להפוך את צה"ל לצבא מקצועי, עליהם לגייס כל נער ונערה שמגיעים לגיל 18, לעצור את הנפקת הפטורים בכמות מסחרית ולפקח על תלמידי ישיבות שאכן תורתם אמונתם ושזאת לא דרך חמקמקה לברוח משירות צבאי.

כל אלה יבטיחו אחוזי גיוס מקסימליים, אחוזי השתמטות מינימליים ויחלקו בצורה מאוזנת והוגנת הרבה יותר את השוויון בנטל.

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם