האם תהיה רוטציה בין בנט ללפיד?

זמן קריאה: 3 דקות
רוטציה בין בנט ללפיד

ממשלת בנט-לפיד היא כבר עובדה מוגמרת. אם נאהב את זה או לא, ממשלת האחדות, שזכתה לכינוי ממשלת השינוי, קיימת כבר למעלה מחצי שנה והיא מתפקדת ככל ממשלות ישראל בעבר, גם אם בקשיים ובויכוחים שונים. עצם העובדה שהיא ממשלת אחדות, זה מכשול נוסף לעבור אותו ולהצליח להחזיק 4 שנים מלאות.

בממשלת אחדות, בדרך-כלל בין שתי מפלגות מרכזיות עם השקפת עולם שונה, מתקיימת רוטציה בין שני יושבי הראש של כל מפלגה. ממשלה שמשלימה את ימייה מכהנת 4 שנים, כלומר שנתיים לכל יו"ר מפלגה מבין שתי המפלגות המרכזיות שמרכיבות את ממשלת האחדות.

ברוטציה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד סוכם שבנט יכהן בשנתיים הראשונות כראש הממשלה ויאיר לפיד ימלא את תפקיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. חילופי התפקידים אמורים להתבצע באוגוסט 2023, כלומר קצת יותר משנתיים לאחר הקמת הממשלה.

כאן נשאלת השאלה- האם תהיה רוטציה?

העובדות אומרות בינתיים שכן. הקואליציה הזאת, גם אם מורכבת, לא משמיעה כרגע רעשים של התפרקות, גם אם מדובר בהצגה. הרוטציה היא התקווה הגדולה של רבים בציבור וגם לא פחות מסיוט עבור החלק האחר. אנשי המרכז והשמאל הציוני רוצים שהממשלה תתפקד כראוי, כדי שתאריך ימים ושאכן מועד חילופי השלטון יגיע והרוטציה תתצבע. מנגד אנשי הימין, הדתיים ואפילו חלק נכבד ממצביעי ימינה המאוכזבים רוצים לראות את הממשלה נופלת וללכת לבחירות כמה שיותר מהר.

בממשלה עם כל-כך הרבה מרכיבים ובקואליציה כה מורכבת כמו הנוכחית, ההחלטה היא לא רק בידיים של בנט ושל לפיד. הימין הדתי, הימין החילוני, דרך השמאל הציוני, ועד למר"צ ולמפלגת רע"ם האנטי ציונית, כולם מרכיבים כמעט שווים בקואליציה שעומדת גם כך על חודו של קול עם 61 מנדטים. הדעות המרובות, האידיאולוגיות השונות וחוסר ההרמוניה הפוליטית יכולות לערער את יציבות הקואליציה ולפרק את הממשלה בכל ויכוח קטן ובכל הצעת אי אמון ולו הקלה ביותר. האינטרסים השונים של הציבור בדבר קיום הרוטציה ברורים. השאלה היא מה הם האינטרסים של חברי הקואליציה השונים ובפרט של חברי ימינה ויש עתיד.

ליאיר לפיד אין כמובן כל כוונה להפיל את הממשלה. הוא המליך את עצמו כבר כל-כך הרבה פעמים לראש הממשלה בתיאוריה, שעכשיו כשיש לו כבר תאריך אמיתי לשבת על כס ראש הממשלה, הוא יהיה הרבה יותר סבלני וסובלני לדברים שהממשלה עושה ואולי לא נוחים לו. הוא כבר בלע את הצפרדע של להיות שני ברוטציה, למרות שמספר המנדטים שלו יותר מפי שניים מזה של בנט, כך ששאר הבעיות יהיו בשבילו עוד מכה קלה בכנף בדרך אל היעד הנכסף במשרד ראש הממשלה, אך האם לנפתלי בנט יש כוונה או רווח פוליטי בהפלת הממשלה?

לאחר כהונה של קצת יותר משנתיים, לפיד יחליף את בנט כראש הממשלה וזה יהיה ראש הממשלה החליפי ושר בממשלת לפיד. בנט הפנה גב לבוחריו ולמחנה הלאומי, כדי להיות ראש ממשלה ולא להיות שר בממשלת נתניהו אז הוא יהיה שר בממשלת לפיד? הוא כבר ימלא את תפקיד ראש הממשלה, יגשים את החלום שלו ויכנס לספרי ההיסטוריה. למה לו להיות שר בממשלת שמונה ראשים עם ראש ממשלה ממפלגת מרכז מובהקת? הפלת הממשלה על-ידי בנט יכולה להיות קריצה מושלמת לבוחרים המאוכזבים שלו- הוא כיהן כראש ממשלה, כדי להוציא כדבריו את המדינה מהלופ של בחירות, אך לא נתן ללפיד למלא את התפקיד הזה. זאת יכולה להיות ההתנצלות הפומבית הטובה ביותר בחיי הפוליטיקה הישראלית ונסיון ליצור אמון מחדש אצל בוחריו שיראו בו, באיילת  שקד ובעידית סילמן כמצילי הימין, אך כאן בנט נכנס ללופ אחר ומסובך יותר- המילה שנתן לציבור ולשותפו הבכיר לפיד. הפלת הממשלה בידי בנט עצמו אמנם תראה כמו הצלת הימין ואי הפקרת ראשות הממשלה לאיש מרכז, אך המילה והאמינות שלו, שנמצאות גם כך בשפל, יראו הפעם חבוטות מתמיד. בנט הבטיח מספר פעמים שלא יפר את ההסכם עם יאיר לפיד ושיקיים את הרוטציה, אבל זה אותו בנט שחתם על מסמך מדומיין שבו לא יתן לאותו לפיד להיות ראש ממשלת ישראל אז לאיזה בנט להאמין? לזה שלא מוכן לתת את ראשות הממשלה לאנשים שהם לא בימין או לזה שלחיצת יד שלו שווה זהב גם אם נעשתה עם איש מרכז?

לפי בדיקה של חדשות News4 נראה שנפתלי בנט ומפלגת ימינה יוצאים מופסדים בכל כיוון שאליו הם הולכים. לפיד שנשאר יחסית עקבי מבחינת המחויבות שלו לממשלת האחדות צובר יותר ויותר אהדה ובינתיים מועד הרוטציה, גם אם בצעדים קטנים, הולך ומתקרב.

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם