טכנולוגיה בעולם הספורט

זמן קריאה: 2 דקות
שעונים חכמים

ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה בכל תחומי החיים שלנו באה לידי ביטוי גם בעולם הספורט המקצועי. טכנולוגיות טקסטיל חדישות, נעלים, חליפות שחייה ומשטחי ריצה, כל אלו ועוד שיפרו את ביצועי הספורטאים פלאים. ניתן להבחין זאת על ידי השוואה בין ביצועי הספורטאים בעבר לבין הביצועים של הספורטאים כיום.

טכנולוגיית הטקסטיל בעולם הספורט 

טכנולוגיית טקסטיל מאפשרת לבדל בגד מסוים מבגדים "רגילים" אחרים, בכך שהיא מעניקה לו תכונות ייחודיות אשר נותנות לו ערך מוסף. מה הכוונה? בגדים טרמיים לימי חורף קרים, הלוכדים את חום הגוף בתוכם, בגדי ספורט מנדפי זיעה ואפילו בגדים רשמיים בטכנולוגיית 'אל קמט' החוסכים מאיתנו את הגיהוץ שלאחר הכביסה. טכנולוגיות אלו מייצרות לבגדים ערך פונקציונלי נוסף מלבד הצורכים הבסיסים שיהיו יפים, נוחים ובמחיר הוגן.

חולצות מנדפות זיעה / סופגות זיעה

רבים מבלבלים בין חולצות מנדפות זיעה לחולצות סופגות זיעה. אך יש הבדל בין השתיים ולמעשה מדובר בשתי טכנולוגיות שונות. חולצות מנדפות זיעה הן חולצות אשר סופגות את הלחות מהעור ומעבירות אותה מחוץ לבד. פעולה זאת נעשית על ידי אידוי, הלחות מתאדה מן הבד ומתנדפת. חולצות מנדפות זיעה עשויות בד נושם, לרוב מ 100% פוליאסטר (כן זה מפתיע), העוזר לשמור על סירקולציה של אוויר. באופן הזה הן מסייעות לחוש קרירים ויבשים יותר במהלך פעילות גופנית. ישנן גם חולצות שמלבד היותן מנדפות זיעה הן גם מגינות על הגוף מפני השמש. 

לעומתן חולצות סופגות זיעה, מטרתן למנוע את כתמי עיגולי הזיעה תחת בית השחי, וכך גם למנוע את הכתמים הצהובים הנוצרים בעקבותיהם על בגדים לבנים, בשימוש ממושך. חולצות אלו ניתן ללבוש תחת בגדים מסוגים שונים ובכך לחסוך את החוויה המביכה ואת תחושת הלחות הלא נעימה.

שיפורים בחליפות לביצועי הספורטאים

אחת הדוגמאות המשמעותיות ביותר של השפעת הטכנולוגיה על ביצועי הספורטאים היא חליפות השחייה. באולימפיאדה שבשנת 2008 נשברו 25 שיאים כתוצאה משימוש בחליפות השחייה! השימוש בחליפת השחייה מפחית את החיכוך של הגוף במים וכתוצאה מכך מאיץ את מהירות השחייה באופן ניכר. לאחר השיפור החריג בביצועי השחיינים באולימפיאדה, היו רבים שטענו שמדובר בשיפור ביצועים שאינו טיבעי ולכן התנגדו לשימוש בחליפה. בעקבות הלחץ הרב אסר איגוד השחייה את השימוש בחליפות שחייה. 

שעונים חכמים לספורטאים

כיום לשעונים חכמים ישנם חיישנים מתקדמים, שבבי GPS, יכולת אחסון ותקשורת סלולרית, ממש בדומה למכשירי הסמארטפון. ישנו מגוון רחב של שעונים חכמים ובניהם גם  שעוני הכושר, אשר הפכו לפריט חובה בקרב הספורטאים, הסיבה העיקרית לכך היא המודעות המתחזקת לאורח חיים בריא וגם הטרנד של ריצות המרתון והטריאתלון אשר השפיע על חובבי ספורט רבים.

אז מהן התכונות המייחדות את שעון הכושר החכם?

שעונים חכמים יכולים לקרוא נתוני דופק באופן פשוט, ישנם כאלו שאפילו מסוגלים לנטר דופק מפרק כף היד מבלי להשתמש ברצועת דופק סביב בית החזה. מדובר במדד חשוב ביותר במהלך האימון וגם אחריו, מאחר והוא מעיד על היכולות הפיזיולוגיות של המתאמן, ומאפשר לבחון האם חל שיפור מאימון לאימון. נוסף על כך שעונים חכמים מודדים מדדים בסיסים כמו: מרחק, צעדים, שינה וקלוריות שנשרפו. לעומתם שעונים מתקדמים יותר, לספורטאים מקצועיים, מסוגלים למדוד גם את רמת האנרגיה שמתאמן הוציא, רמת המתח שהוא מצוי בה, פעילות טווחי קצב הלב במהלך האימון, זהו מדד אשר נותן חווי על מידת היעילות באימון ועל זמן ההתאוששות ממנו, כמו כן רווית חמצן בדם (SpO2), רווית חמצן במאמץ  ועוד. 

לסיכום, גם בתחום הספורט יש לטכנולוגיה השפעה ניכרת. ישנו עולם רחב של אמצעים הטכנולוגים כגון: ביגוד, גאדג'טים ואביזרים המסייעים לספורטאים לשפר את ביצועיהם, לעקוב אחר התפתחות היכולות שלהם ובכלל אחר התפקוד של הגוף. למרות זאת חשוב לזכור לא להסתמך רק על האמצעים הטכנולוגים הללו, ולהיות קשובים ומודעים לגוף, לשים לב לסימנים של עייפות, עומס וכדומה.

 

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם