מוסד הנשיאות במדינת ישראל

זמן קריאה: 3 דקות
מוסד הנשיאות במדינת ישראל

מוסד הנשיאות במדינת ישראל קיים מאז קום המדינה. הנשיא הוא ראש המדינה והוא מוגדר כאזרח מספר אחת. תפקידו של הנשיא הוא א-פוליטי והוא הסמל לאחדות העם. התפקיד שלו הוא בעיקר סמלי ויצוגי, גם בתוך טקסים רשמיים בארץ וגם עם מנהיגי מדינות אחרות.

כל נשיאי המדינה שכיהנו במשך השנים היו מתוך המערכת הפוליטית. התמודדו מולם אנשים לא פוליטיים כמו פרופסורים ושופטים בדימוס, אבל הם לא ניצחו אותם במעמד בחירת הנשיא וכך נשיא המדינה תמיד היה פוליטיקאי עבר. השניא נבחר בבחירות חשאיות על-ידי חברי הכנסת במשכן הכנסת.

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר קולות על נחיצות מוסד הנשיאות. האם הוא נחוץ? האם הוא רלוונטי לשנות ה-2000? והאם הנשיא באמת לא מתעסק בפוליטיקה?

מוסד הנשיאות בישראל – האם הוא עדיין נחוץ?

בשנים האחרונות אנחנו שומעים מיותר ויותר פוליטיקאים ביקורת על נשיא המדינה, רובי ריבלין. הביקורת הזאת מצד חברי כנסת ושרים היא אולי רק רעשי רקע לביקורת האמיתית מצד הציבור שנראה שמאס בתפקיד נשיא המדינה. הביקורת בהתחלה הופנתה ישירות לנשיא המדינה, רובי ריבלין, בביקורת אישית על האיש עצמו, אבל בתקופה האחרונה אנחנו שומעים קולות נוספים שהביקורת שלהם מופנית כלפי מוסד הנשיאות עצמו באופן כללי ושאלה גדולה על הנחיצות שלו. קולות אלה, גם אם הם מעטים כרגע, הם דומיננטיים בחברה הישראלית ואולי הגיע הזמן שנקשיב לטענות שלהם.

מוסד הנשיאות קיים מאז קום המדינה והוא הראשון מבין סמלי המדינה לצד ראש הממשלה ויו"ר הכנסת.

כשרק קמה מדינת ישראל הצעירה, הקטנה ומוקפת האויבים היא למדינה ולאזרחים שלה אינטרס להראות כמו כל מדינה ריבונית אחרת. עם סמלי שלטון ועם נשיא שהוא של כל העם. זאת אחת מהטענות שעולות מצד המתנגדים למוסד זה, כי קיום אין לנו כבר דבר להוכיח. מדינת ישראל עדיין קטנה וביחס למדינות אחרות תשאר תמיד צעירה, אבל היא כבר לא קטנה בכוח שלה. לא בכוח הצבאי שלה, לא בכוח הכלכלי שלה ואפילו לא בכוח הבין לאומי שלה. אין לנו שום דבר להוכיח למדינות אחרות וברור לנו ואפילו למתנגדים הגדולים ביותר שלנו שמדינת ישראל היא מדינה כמו כל המדינות ואפילו יותר מהן.

טענה נוספת היא על הסמכויות של הנשיא. התפקיד של הנשיא הוא בעיקר סמלי ויצוגי. הוא מגיע לטקסים רשמיים, נפגש עם מנהיגי העולם השונים ואפילו נושא נאומים, אבל הנאומים שלו לא פוליטיים ואין החלטות מדיניות שהוא יכול לקחת. בשביל זה יש 120 חברי כנסת, שרים וראש ממשלה.

התפקיד הבולט של הנשיא שהוא לא תפקיד יצוגי הוא חנינת אסירים, החלטות שהן בסמכותו.

גם שאלת הא-פוליטיות עולה בתקופה האחרונה. הנשיא הנוכחי, רובי ריבלין, נתפס בעיני חלק גדול מהציבור כנשיא הכי פוליטי שהיה מאז קום המדינה וככזה שמתעסק בפוליטיקה שנשיא המדינה אמור להתרחק ממנה. זאת אמנם ביקורת כלפי אדם מסוים ולא כלפי המוסד עצמו, אבל זה עוד צעד במיאוס המוסד הזה בקרב ציבורים בלתי מבוטלים בציבור הישראלי.

כמובן שגם העלות הכלכלית היא שיקול שצריך לקחת אותו בחשבון. נשיא המדינה נהנה ממשכורת של כ-50,000 שקלים, מתנאי פנסיה טובים והבית שלו הוא משכן רשמי של המדינה והוא מתוחזק על-ידי המדינה. יש בו אפילו עובדים וחיילים שעושים את שירותם הצבאי שם.

תקציב מוסד הנשיא יכול להגיע לכמה מיליוני שקלים בשנה. במושגים של תקציב מדינה זה נחשב "כסף קטן", אבל אין ספק שבמדינה שלנו לא חסר מה לעשות עם הכסף הזה ולאוכלוסיות רבות סכומים כאלה הם משני חיים ואפילו מצילי חיים.

 האם יש פתרון לחילוקי הדעות סביב מוסד הנשיאות?

מוסד הנשיא בשנים האחרונות אכן מעורר מחלוקת רבה. גם ביו חברי הכנסת ובעיקר בין חלקים שונים בציבור.

הדוגמאות שהבאנו לפניכם קודם הן טענות שאפשר וצריך לקחת בחשבון כשאנחנו תוהים האם מוסד הנשיאות עדיין הכרחי.

יש מספר פתרונות ריאליים לעניין הזה ואפשר לשקול אותן- את התפקידים הסמליים של נשיא המדינה כבר עושים חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה, את התפקיד הרשמי של נשיא המדינה, מתן חנינות, אפשר להעביר לסמכות מקצועית אחרת ופתרון נוסף הוא קיצוץ משמעותי בשכרו ובתנאיו של נשיא המדינה.

אם יש איש ציבור שרוצה להיות הקול המרגיע, הלאומי והמאחד של כל העם- הוא ישמח לעשות זאת בעלות נמוכה או אפילו בהתנדבות. אנשים שמגיעים להיות נשיאי מדינה לא מגיעים מרקע כלכלי קשה והם עשו דבר או שניים לפני שהגיעו לתפקיד הזה.

כמובן שהכול תלוי בחברי הכנסת שלנו ובידם לשנות את חוק יסוד: נשיא המדינה. אנחנו נושאים עינינו אל נבחרי הציבור שלנו ומקווים שהם יקחו החלטות טובות לציבור ולמדינה.

 

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם