איך מכינים קומפוסט ביתי?

זמן קריאה: 2 דקות
קומפוסט ביתי

המודעות לכדאיות יישום עקרונות הקיימות – המרכזיים שבהם הם שימוש מחדש (ReUse), מחזור (ReCycle) והפחתת הצריכה (Reduce) – נמצאת במגמת עלייה מתמדת. יותר ויותר אנשים מבינים כי היכולת של כדור הארץ לספק לנו סביבת חיים נוחה לא מובנת מאליה, ושיש לנו אחריות לשמור עליו. ייצור קומפוסט, גם לצרכים תעשייתיים וגם לשימוש ביתי, הוא דוגמה מצוינת להתנהלות בת קיימא: הקומפוסט מחליף דשן כימי, כלומר מפחית צריכה, ומצליח להפיק תועלת מפסולת אורגנית, כלומר מבצע שימוש מחדש במשאב קיים. בכתבה זו תמצאו טיפים מועילים להכנת קומפסט – המילה העברית, אגב, היא דְּשוֹנֶת – בכל בית.

הקמת המבנה או קניית קומפוסטר ייעודי

ההחלטה הראשונה היא בחירה בין ערמה פתוחה לערמה סגורה. האופציה הראשונה פשוטה יותר ליישום, אבל חתולים וכלבים עלולים לצלול לתוכה ולהזיק לה, וכמו כן היא חשופה לפגעי מזג אוויר (ובפרט לחות או יובש). ערימה סגורה מחייבת קניית קומפוסטר או בניית מתקן מתאים. 

בניית קומפוסטר היא משימה פשוטה יחסית: מחברים 4 משטחי עץ באמצעות חוטי ברזל, כשהדפנות מאפשרות כניסה חופשית של אוויר. הכיסוי יכול להיות כפות דקל או במבוק יבש. בתחתית המתקן יש להניח ענפים, והענפים צריכים להיות עבים כדי להתפרק באיטיות ולאפשר אוורור גם מלמטה.

איזון מדויק בין שכבות יבשות לרטובות

כל קומפוסט כולל גם שכבות יבשות וגם שכבות רטובות, וחשוב מאוד להקפיד על איזון מדויק ביניהן. כשיש יותר מדי חומרים יבשים, וגם כשיש כמות עודפת של חומרים רטובים, התוצאה תהיה מחסור בחמצן בתוך הערימה. החמצן הוא זה שמאפשר פעילות רלוונטית של חיידקים ושל אורגניזמים שונים, כלומר את פירוק הפסולת ואת הפיכתה לדשן איכותי.

השכבות הרטובות הן כמובן שאריות המזון ואיתן גם פסולת אורגנית נוספת. מומלץ לא לכלול בקומפוסט מזון מתועש שמכיל סוכרים רבים וצבעי מאכל. כן ניתן להשתמש בשאריות קפה ותה. השכבות היבשות, שמכסות את הפסולת האורגנית על-מנת למנוע התקהלות זבובים ומעופפים אחרים, כוללות נייר גרוס, גזם שהתייבש, עלים יבשים ועוד. היחס האופטימלי הוא 2:1 לטובת השכבות היבשות.

המיקום של הקומפוסטר

גם למיקום המדויק של הקומפוסטר יש חשיבות רבה. מומלץ להציב אותו על האדמה – המגע עם הקרקע מאפשר תנועת חרקים ללא הגבלה. דגש נוסף הוא צל, ולכן אם יש בחצר עץ כדאי למקם את המתקן מתחת לאותו עץ, וכך לקבל גם צל וגם חומרי הזנה ועודפי מים.

היפוך

הכנת קומפוסט ביתי כוללת גם תשומת לב שוטפת לערימה ובפרט היפוך שלה. פעולה זו מבטיחה כמות אופטימלית של חמצן בכל חלקי הערימה. התדירות הרצויה היא 6-8 היפוכים בשבוע. כדאי לדעת שישנם קומפוסטרים מסתובבים שמקלים על ההיפוך, אבל גם קומפוסטר ביתי אפשר להפוך בלי טרחה רבה מדי. הכנת קומפוסט ביתי אורכת 8-12 שבועות, ולאחר מכן ניתן להשתמש בדשן וליהנות גם מתחושת סיפוק רבה.

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם