ניצן אונים עונים לשאלה: איך מזהים אוטיזם אצל מבוגרים

זמן קריאה: 2 דקות
אוטיזם אצל מבוגרים

בשנים האחרונות אנו מודעים לכך שיש ספקטרום רחב מאוד כאשר מדברים על אוטיזם ושינויים בתפקוד בין אדם לאדם. יתרה מכך, העובדה שישנה פתיחות רבה יותר והבנה של מנעד של סוגים, אנו מתחילים לזהות אוטיזם בגיל צעיר מאוד אך גם קיים אבחון מאוחר של המחלה. הנה כמה דרכים לזהות אוטיזם בקרב מבוגרים.

אי יכולת לשלוט בוויסות רגשי

קושי בוויסות רגשי מהווה את אחד האלמנטים הנפוצים ביותר אשר איתם מתמודדים אוטיסטים מבוגרים וצעירים כאחד. חוסר היכול להכיל את הרגשות והנטייה להתפרצויות אשר באות בעקבותיהם, מרמזים בלא מעט מקרים על מבוגרים אשר עשויים להיחשב כבעלי אוטיזם. למעשה, סימפטום זה ביחד עם אחד הסימפטומים האחרים עשוי לעזור באבחון גם בקרב מבוגרים.

קושי בקריאת סיטואציות חברתיות

קושי בקריאת סיטואציות חברתיות והבנה של סאבטקסט הוא מנת חלקם של רבים אשר מאובחנים כבעלי אוטיזם בתפקוד גבוה. בקבוצה גדולה באוכלוסייה אשר סובלים מהיעדר יכולות אלו אך הינם סופר אינטליגנטים ולכן חשוב להעניק להם את האפשרות לממש את הפוטנציאל שלהם. מסיבה זו, ישנן גם עמותות לאוטיזם בתפקוד גבוה, אשר מסייעות למבוגרים בגילאים שונים להשתלב בשוק העבודה, בלימודים גבוהים ובחיי החברה. 

קשיים ביצירת קשר עין

קושי ביצירה של קשר עין עם הסביבה והתחמקות מהתמודדות עם סיטואציות חברתיות עשויים גם כאן לזהות אוטיזם בגיל מבוגר. חשוב לזכור שלא מדובר על אנשים אשר נמנעים מיצירת קשרים חברתיים מבחירה או מחרדה נפשית אלא על סימפטום אשר מאפשר לנו לגלות ולזהות שמדובר באוטיזם גם עם יש תפקוד גבוהה ויכולת ורבלית גבוהה אשר לכאורה מסתירים את הקושי.

בעיות בוויסות החושי

בעוד שלחלק מאיתנו צליל מסוים או אור או צבע עלולים להיות מעט מכבידים, אצלם בעלי אוטיזם הדבר עשוי להיות ממש גהינום. סאונד מסוים יכול להיות טריגר לאובדן שליטה אשר מרמז על אוטיזם בגיל מבוגר. במידה וחייבים להסתובב עם משקפיים בגלל השמש, להצטייד באוזניות כי רעשים מסוימים בלתי נסבלים, יתכן וצריך להיבדק אצל רופא בכדי לקבוע אם מדובר באוטיזם.

רפטטיוביות – חזרתיות על מילים, ציורים או רעיונות

בלא מעט מקרים זה יכול להיות רפטטיביות ברמה של מילה אולם במקרים אחרים זה יכול להיות ברמה של חוסר התעניינות בדבר אחר מלבד בדבר אחד. כלומר, בגיל מבוגר אנו יכולים לזהות אוטיזם שמתבטא באובססיה לדבר ספציפי ביותר. זה יכול להיות אוסף של משהו חסר משמעות או במקרים של אוטיזם בתפקוד גבוהה – שקיעה בעבודה ובדיקת האחרים באופן רפטטיבי.

לסיכום, בעבר האבחון של אוטיזם היה מתבצע בגיל צעיר מאוד והיה מתייחס רק למקרי הקיצון אשר סובלים. כיום, אנו יכולים לראות שמדובר בקשת רחבה של סימפטומים והפרעות אשר לעיתים אינם מגיעות לידי אבחון בגיל צעיר.

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצה לפרסם אצלנו?

חדשות News 4 מזמין אתכם לפרסם אצלנו באתר ולהיחשף לקהל גדול של קוראים. תוכלו לפרסם אצלנו כתבות ולקבל קישורים חזקים שיחזקו את האתר שלכם, באנרים, פרסומות ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם